Előfordult már, hogy honlapod linkjét kihelyezted egy másik honlap alsó sávjába, vagy akár kattintható bannerhirdetésként annak oldalára?
És olyat is tapasztaltál már, hogy bizonyos kifejezésekre eddig szépen muzsikált honlapod a helyezéseket illetően, azonban idővel egyszer csak kikerült az első tíz oldal találatai közül?
Nos, koránt sem biztos, hogy két különböző jelenségről van szó. Ugyanis sokszor a végig nem gondolt link-kihelyezésekkel többet árthatsz a honlapodnak, mint amit elérnél vele.
„Írta és rendezte: saját magad”
Néha egy-egy apróságnak tűnő dologból egészen nagy galiba jöhet létre. Ilyen konkrét jelenség az is, amikor egy-egy kihelyezett hirdetésnek vagy linknek, a látogatok szerzése mellett nemkívánatos hozadéka is van.
A rengeteg - akár több ezer- generált, természetellenes hivatkozás honlapunkra, melynek köszönhetően akár hónapokra elvághatjuk az utunkat a keresőkben, ami a jó helyezéseket illeti.
Linkekkel elkövetett csalás
Képzeld el a szituációt, hogy honlapod kattintható reklámját kihelyezteted egy webáruház honlapjának oldalsó sávjába, ahol minden egyes termékoldal oldalsó felületén jelen lesz! Méghozzá dofollow („követni”) linkkel, azaz a Google szemében „számításba vett” linkként. Ennek eredményeképpen egy természetellenes linkszaporodást hozol létre weboldaladra. Így erről az egy oldalról akár több ezer linket is begyűjthetsz magadnak. Miért gond ez?
Szavazatszámlálás a Google szerint
A Google elvárásai alapján a weboldalaknak olyan tartalmakat, értékes szövegeket kell megosztaniuk magukról, melyek linkjét ill. url-jét mások megosztják (természetes módon!). Esetleg továbbadják más weboldalakon vagy akár a közösségi médiában. Ezek a linkek pedig egy-egy szavazatnak számítanak a Google szemében. A linkek, azaz a szavazatok befolyással vannak a Google rangsorolására.
Rangsorolás a Google szerint
A rangsorolás során egy algoritmusok alapján szabályozott folyamatot hajt létre a Google, ami alapján eldönti, hogy egy adott kifejezésre megjelent találati listán egyes weboldalak milyen pozíciót foglaljanak el. Azonban ezek a linkek nem egyenértékűek; nem csak a darabszám számít tehát. Különösen, ha e linkek mögött nem áll valódi tartalom!
Hogy jön ide a te jóhiszeműen végrehajtott lépésed?
Mivel az általad kihelyezett kattintható, oldaladra vezető reklám a szóban forgó webáruház minden egyes aloldalán megjelenik, és ezzel újabb automatikus linket szerez az oldaladnak - melynek semmilyen értéke nincs, és valódi tartalom sem áll mögötte - a Google csalásnak minősíti azt. Ugyanis ezzel a technikával bárki tudna több ezer linket szerezni az oldalának, de ettől az még nem lesz értékesebb a felhasználók szemében. A rivaldafényt nem valós visszajelzések alapján kapná.
Mi ennek a következménye? A Google kényesen ügyel a felhasználói élményre, és a valós értékek preferálására, mint ahogy a csalások megtorlására is. Így valószínűleg komolyabb visszaeséseket fogsz tapasztalni az oldaladat illetően. A hiba helyrehozatala után is hónapokig érzékelheted ennek negatív hatásait, míg a „méreg kiürül a szervezetből”. Megéri ez?
Mi a megoldás?
Nem szeretnél lemondani a bannerhirdetésről, de nem akarod magad alatt vágni a fát? Olyan helyre rakasd ki a hirdetést, aminek következtében csak egyetlen egy helyen jelenik majd meg a honlapon! Egyetlen aloldalon vagy csak a főoldalon. Így az adott honlapról egyetlen linkként/szavazatként fogja számításba venni a Google.
Hol tudod megnézni a linkprofilod?
Hogyan tudod ellenőrizni, hogy milyen hivatkozások (backlink) mutatnak oldaladra és egy oldalról mennyit számolnak fel onnan a keresőrobotok? Több eshetőség is van, azonban mi egy angol nyelvű oldalt ajánlunk neked: ahrefs.com
Egy könnyű regisztrációt követően, a domain nevet beírva a keresőmezőbe, már listázza is ki neked az információkat. Reffering domains címke alatt további hasznos infókat találsz a linkek számáról.
Sose hagyd magára honlapod! Időnként ellenőrizd a hivatkozásokat oldaladra! És gondold végig, milyen linkeket helyeztetsz ki más honlapokra illetve ott hová helyezik ki azt!