Te is használod a Google sütit elhelyező eszközeit a saját oldaladon?
Nem? Biztos vagy benne?
Bizonyára neked is ismerős a Google Analytics, a Google Adsense vagy a remarketing fogalma. Olyannyira, hogy használod is őket, és élsz ezen „eszközök csodás előnyeivel”. Nos, használatukkor a Google sütiket helyez el a weboldalhoz kapcsolódóan.
Észrevetted, hogy mostanában egyre több oldalra kattintva ugrik fel egy, a cookie-k használatára felhívó figyelmeztetés? Nem véletlen. A kérdés csak az, hogy nálad is találkozik-e a felhasználó ilyennel?
Viselkedésalapú reklámok – Neked milyen a személyiségprofilod?
Az általad megtekintett oldalak, reklámok, a demográfiai adatok vagy a különböző böngészési események figyelésére a Google állandó sütiket használ. Így internetezési szokásaid a Google szemében ismerté válnak. Nem csoda, hogy néha „kísért a múlt”, és olyan termékreklámokba botlasz, mellyel kapcsolatban napokkal ezelőtt találkoztál egy honlapon (bővebben a remarketingről). Az un. viselkedés alapú reklám az online közösség szerves része, segítségével követhetőek nyomon az internet felhasználói. Így te is.
Az általad meglátogatott oldalak alapján feltérképezhető az életviteled, a szokásaid, az érdeklődési köröd. Az így felépített személyiségprofil alapján „személyre szóló reklámüzenetek” juttathatóak el hozzád.
De mi is ez a süti?
A süti egy kisméretű állomány, egy adatcsomag, melynek tárolása a böngészők által a webszerver megbízásából történik. A szerver hozza létre őket a böngésző segítségével a felhasználó, azaz a te gépeden is. Ezek az adatok egy elkülönített könyvtárban kerülnek tárolásra. Minden oldalbetöltéskor a böngésző elküldi a süti tartalmát a webszervernek, így az tudni fogja, hogy az általad megadott beállításoknak megfelelő lapot adjon vissza. Az információszerzés ez esetben nem egy „illetéktelen információszerzés” (a felhasználó személyes adatai nem tárolódnak).
A sütik használatával a felhasználók azonosítása és monitorozása a cél. Egyszerűbbé teszik az internetezést! Pl. nem szükséges újra és újra a személyes beállításokat megadni egy oldalon.
Hol itt a gond?
A múltban a Google-t több esetben megbüntették az adatgyűjtések miatt. Az EU olyannyira pipa lett a sütik használatára, hogy be is szerette volna tiltani azokat. Habár ez utóbbira nem került sor, a Google bírságokra tovább nem vágyik.
Így ennek felelősségét a sütit elhelyező eszközeit használókra hárította, akiknek a 2015. október 1-jétől életbe lépő EU Cookie törvény alapján, a saját oldalukon el kell fogadtatniuk a sütik használatát a felhasználókkal.
Törvényből is annyit, mint égen a csillag, ugyan mi történhet, ha nem veszed komolyan?
Ha 2015. szeptember 30-ig nem oldod meg a sütik elfogadtatását, jogsértésnek számítva a hiányosságot, megbírságolhatnak.
Így köteles vagy megszerezni a felhasználók hozzájárulást az adatok gyűjtéséhez! Egy rövid kóddal elérheted, hogy az oldaladra látogatók figyelmeztetésben részesüljenek a sütik használatára vonatkozóan és kérheted a jóváhagyásukat.
Legyen gondod a sütikre és tájékoztasd a weboldalad látogatóit!