Nem kérdés a számodra, hogy cégednek vajon jelen kell-e lennie az interneten vagy sem. Hisz mikor láttál te mostanában olyat, hogy valaki egy Kisokost lapozott volna fel, ha egy szolgáltatást keresett? A weboldal hiánya komolytalanná is tehet egy céget.
Ráadásul nincs is annál kényelmesebb és egyszerűbb cégreklám, mint amikor a potenciális vevőd otthonában ülve, vagy a napi teendők intézése közben egy gyors kattintással értesül termékválasztékodról és szolgáltatásaid köréről. Weboldalad pedig számos lehetőséget kínálhat, hogy segítségével a vevő „szívéhez szólj”. Hatékony marketingszövegekkel, egy figyelemfelkeltő videóval, vagy a folyton hasznos infókat nyújtó Blog rovatoddal.
A weboldalkészítésben azonban számos hibát elkövethetsz. És ennek eredményeképpen weboldalad nem azokat az eredményeket hozza majd, amit elvárnál tőle.
Melyek azok a hibák, amiket a weboldalkészítésben elkövethetsz?
1. Nincs az oldaladnak funkciója, küldetése
„Úgy kezeled a weboldalad, mint a porfogó komódot odahaza, melyet folyton kerülgetsz”
Neked is van olyan bútorod, melynek nem igazán tudod a rendeltetését? Nem nagyon használod ki. Nem tudod, mit kezdj vele. Csak a portörlésnél veszed észre; jelenléte egyáltalán nem meghatározó, de már megszoktad, hogy ott van.
Éppen így vagy a weboldaladdal is? Gyorsan összedobattál egy honlapot, mert „kell”, de végig sem gondoltad, hogy mire akarod használni? Unalmas weboldalad nem hoz számodra pénzt a konyhára.
De mi lenne a célja? Néhány kivételt leszámítva általában a kis- és középvállalkozások, de még a nagyobb cégek esetében is a vevőszerzés valamint a vásárlói döntés elősegítése a legfőbb feladata egy weboldalnak. A tiéd minden porcikájában ezt segíti elő?
2. A weboldalad a céged bemutatásáról szól, és nem a vevők problémáira adott megoldást kínálja fel
Nézd át a weboldalad! Mégis hányszor szerepel a „mi”, a „cégünk” kifejezés rajta? És hányszor van fókuszban benne a potenciális vevőd?
Sokan elkövetik a hibát, hogy a cégük bemutatására fókuszálnak a weboldalukon. Holott a céges weboldal sem a cégedről kell, hogy szóljon; hanem arról, hogy mit tud nyújtani a céged a vevőknek. Ehhez természetesen tisztában kell, hogy legyél a célcsoportoddal, és annak vágyaival, problémáival - cégvezetőként ez a te feladatod.
Weboldalad a célcsoportod félelemire, vágyaira fókuszál, és megoldásként jelenik meg rajta az általad nyújtott szolgáltatás vagy termék? Vagy a céged és a száraz, cégalapítással kapcsolatos információk állnak a középpontban?
3. Rossz szempontok alapján választasz weboldalkészítőt
Weboldalkészítés vagy átalakítás előtt állsz? Hogyan állsz neki?
A barátod mostohafiának a zseni haverja vállalná, ráadásul amúgy is jön egy szívességgel?
Esetleg valamelyik egyetemista összedobja neked olcsón zsebbe, vagy az informatikus ismerősödet kéred meg a munkára? Hisz állítólag minden informatikus ért a holnapkészítéshez.
Nem biztos, hogy bármelyik is rendelkezik megfelelő szakértelemmel, ráadásul mihez kezdesz, ha az élet közbe szól? Az egyetemistád Angliában köt ki, a zseni haver pedig nem veszi olyan komolyan a munkát, hiszen csak szívességről van szó. Az informatikus pedig korántsem biztos, hogy erre a szakirányra specializálódott. Biztos, hogy naprakész a trendeket illetően? A Google jelenlegi irányelveivel is tisztában van? Ma már a keresőoptimalizálás nélkülözhetetlen eleme egy weboldalkészítés-projektnek.
Egy weboldalt összedobni, és egy weboldalt profi módon elkészíteni egészen más témakörbe tartozik.
4. Olcsó, olcsó, olcsó – Ez a kulcsszavad a weboldalkészítésben
Mindig és mindenhol csak spórolnál. Ezért arra bízod a munkát, aki a legolcsóbb ajánlatot kínálja. Ingyenes tárhely, aldomain. Mindenben az ingyenes vagy olcsó megoldások híve vagy.
Biztos, hogy pont ezen a projekten kell takarékoskodnod? Inkább tekintsd át azokat a területeket, ahol „arcot pirító módon” elfolyik a pénz a cégedből.
Manapság egy tárhely megfizetése nem jelent éves szinten sem horror összegeket, viszont kevésbé fog céged negatív megítélésben részesülni; ráadásul nem leszel kiszolgáltatva az ingyenes tárhelyek „gyorsaságának” és „folyamatos elérhetőségének” sem. Hisz ezeknél bármi előfordulhat.
5. Stílusoddal az agyukra mész az olvasóknak
Giccses betűtípus, fekete háttér kék vagy neonzöld betűtípussal. A tömérdek reklám, a holnaplassító flash animációk és az édes aláfestő zene, melyek csak zavaró tényezőként vannak jelen az oldalon. Azonnali menekülésre sarkallják a látogatókat.
Hogy állsz velük?
Weboldalad legyen letisztult, átlátható, könnyen használható!
6. Domain-választás? Rögtön a cégnevedre gondolsz!
Miért rossz választás ez? Hacsak nem vagy világmárka, akkor vajmi kevés esély van rá, hogy pont a cégnevedet a keresőbe beütve fognak rád találni. Az emberek problémákra keresnek válaszokat. Vágyaik vannak, melyeket szeretnének kielégíteni. Ez lehet egy fájdalmas fog, melyet fájdalommentes beavatkozással szeretnének kivetetni. Vagy a közelgő karácsonyra szeretnének olcsón egyedi készítésű takarót venni a gyereknek.
A domain-neved beszédes, valamelyest rövid és könnyen megjegyezhető? Vagy „minimanokft.hu” nevet viseli?
7. Egyedi fejlesztésű weboldalban gondolkodsz
Weboldal? Peeersze, hogy egyedi kell!
Azonban, ha az egyedi alatt az egyedi design érted, akkor nem tudod, mire vállalkozol egyedi fejlesztésű weboldalt illetőn. A népszerű nyílt forráskódú CMS, azaz tartalomkezelő rendszerek használata mellett is lehet egyedi a weboldalad.
Ha zárt forráskódú, egyedi fejlesztés mellett döntesz, nemcsak drágább megoldást választasz, de a semmiből kell létrehozni valamit, így a fejlesztő saját szellemi tulajdonának fogja tekinteni azt. És egy életen át vele kell, hogy dolgozz. Nem biztos, hogy erre a „házasságra” vágysz hosszútávon.
Vajon, fogja-e olyan gyorsan követni a trendeket, mint a több ezer emberből álló közösség által fejlesztett nyílt forráskódú rendszerek? A Google mindig kitalál valami újat. Így weboldaladnak is követni kell a jövőben is a változásokat.
Úgy véled az egyedi fejlesztésű méregdrága weboldalak biztonságot garantálnak a számodra a hackerek ellen?
A hackerek nem csak bosszúságokat, használhatatlan weboldalt, de komoly üzleti károkat is okozhatnak neked. Hozzáférhetnek a teljes adatbázisodhoz, az ügyfeleid adataihoz, egy webáruház esetében pedig az ügyfélköröd korábbi vásárlási tevékenységeit is láthatják.
Egy, a WebRöntgen által végzett 2014-es biztonsági tesztvizsgálat a kis-és középvállalkozások weboldalait górcső alá fogva; 100 vizsgált oldalból minden 3. weboldal „vizsgabukásáról” számolt be.
Ahol az egyedi fejlesztésű, drágább honlapok sokkal nagyobb csalódást okoztak az eredményeket illetően, mint a nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszerekkel működő weboldalak. Míg az előző fele sérülékeny volt, a nyílt forráskódúak esetében mindössze 20–29 százalékos volt ez az arány.
A nyílt forráskódok esetében a forráskódot bárki megnézheti, így gyorsabban kiderülhetnek a hibák, és azok javítására is lehetőség van. Az újabb verziókban már benne vannak az automatikus frissítések. Így a hackerek elleni védekezésben is könnyebb dolguk van. Az egyedi fejlesztésű oldalaknál csak rendszeres teszteléssel lehet védekezni.
+ 1 Magad állsz neki a weboldalad szövegét felépíteni
Weboldalad viszi a céged jó hírét? Felkelti az érdeklődők figyelmét? Ellátja őket hasznos infókkal, releváns tartalmakkal; építi a bizalmat a vevőd és te közted? Megrendelőket hoz a számodra?
Ahhoz, hogy weboldalad mindezt nyújtani tudja, szükséged van a marketinges szemmel megírt szövegekre. Ahol a marketingszöveg fontos elemeit ismerve készülnek el azok, és nem neked kell kiizzadnod magadból az olvasmányos, figyelemfelkeltő, szakmailag is értékes, de szakzsargontól mentes írásokat. Ráadásul mivel keresőbarát szövegekről van szó, a keresőoptimalizálás szempontjából is előnyösek.
Biztos, hogy a weboldalad jelenlegi szövegeit célcsoportod szívesen olvassa?
Milyen pontozást adnál a weboldaladnak? Van még mit rajta csiszolni? Ha úgy érzed, épphogy csak átcsúszna a vizsgán, javíts az eredményeken! Kattints ide, és megkapod a segítséget!