„Neked ki a célcsoportod?” - te is hallottad már számtalanszor ezt a kérdést? De vajon miért olyan fontos ez? Mert a „mindenkinek szól a termékünk, mindenkinek szüksége van a szolgáltatásunkra” felfogás a leggyakoribb hiba egy szolgáltatás reklámozásánál.
Adva van egy szálláshely, mely tipikusan a „mindenkinek jó”; a mindenkinek szüksége van rá mentalitás alapján egy általános hirdetéssel is felkelthetné a potenciális érdeklődők figyelmét. De vajon jól teszi? Vajon ugyanaz érdekli egy nyugdíjast, mint egy adrenalintól túlfűtött kalandvágyó fiatalt?
Melyik volt előbb a tyúk vagy a tojás….?
Ha létezik a szolgáltatásod vagy terméked, és csak ezután kezdesz körülnézni, hogy kinek lehetne eladni, akkor óriási hátrányban vagy. Viszont, ha megvan a célcsoportod, és azt ismered A-tól Z-ig, akkor üzenetedet a célcsoport számára tudod megírni.
Az ideális vevőről jobb esetben minden tudsz. Ismered az érdeklődési körét, a problémáit, a korát, a nemét; és azt, hogy milyen csatornákon próbál megoldást találni a problémájára. Éppen ezért az okos vállalkozók keresnek egy problémát, mely egy adott „csoportot” érint, majd gyártanak rá egy megoldást.
Célcsoportra szabott kommunikáció?
A helyes és alapos célcsoport-meghatározással a célcsoportodra jellemző tulajdonságok alapján meg tudod a potenciális vevőidet célozni hirdetésekkel, marketingszövegekkel, honlapodon külön a célcsoport számára létrehozott és tartalommal megtöltött aloldallal. Akár szolgáltatásod, terméked előnyeit külön-külön górcső alá véve és előtérbe hozva.
A blogbejegyzések, a hirdetések pedig csaliként használhatóak a neten; így az adott problémára, szóban forgó kérdésre választ keresők részére pedig az általad kínált tartalom kerül előtérbe.
Nézzünk egy példát a különböző célcsoportnak címzett üzenetre
A kiválasztott célhely egy ismert belföldi pihenőhely.
Azonban a pihenőhelynek vannak bizonyos előnyei:
– a fővárostól alig egy órányi autóútra van
– egy csendes kis faluban, természetközeli környezetben található, erdőjárás lehetősége adott
– a közelben kalandpark található
– wellness, kültéri medence, pezsgőfürdő és szauna lehetőséggel „felszerelve”
– apartman lehetőség és gyerekbarát szolgáltatások adva vannak
Miként valósulhat meg a célcsoportra szabott üzenet és hirdetés jelen esetben?
Ahelyett, hogy „Mindenkinek” hirdetnénk a szálláshelyet az összes létező jellemzővel, az előnyöket összepárosíthatjuk a célcsoportokkal. Mely nem feltétlenül csak egy társadalmi csoport lehet, hanem egy adott kérdésben, témában hasonlóan gondolkodó, hasonló megoldást kereső egyének tábora is.
- A fővárostól alig egy órányi autóútra található: a főváros vagy környékén élők részére - akik a hosszú utat nem részesítik előnyben - kiváló választás.
- Csendes, természetközeli hely: természetkedvelők, kirándulni szeretők részére.
- Közelben kalandpark és guadozás: adrenalin-függőknek és különféle sportokat kedvelőknek valódi Paradicsom.
- Wellness lehetősége: wellness-hívők, akiknek az igazi pihenés percei nem telhetnek el wellness-élmények nélkül.
- Apartman lehetőség és gyerekbarát szolgáltatások: családok, kisgyermekes párok kiváló választása.
Vajon milyen témákra kereshetnek a kisgyermekes családok nyaralási helyszínt kereső alanyai?
Családbarát és bababarát programokra, helyszínekre. Olyan fórumokat keresnek, ahol mások saját tapasztalataik alapján osztanak meg szállásélményeket. Olyan problémákat járnak körül, mint a „kisgyermekes nyaralás buktatói”, „hosszabb útra menni kisgyermekkel”, családi élményfürdők, gyermekfelügyelet a nyaralás alatt, bababarát étterem.
És vajon milyen előnyökkel foghatnánk meg a természetkedvelőket?
Ismert túraútvonalakkal, gombászkodás és vezetett túrázás lehetőségével, a túrákon készült lélegzetelállító látképekkel (mindent a szemnek), biciklizés lehetőségével, a közeli múlt emlékeivel övezett kiránduló helyek programlehetőségeivel valamint impozáns és közkedvelt túracélpontokkal.
Érdemes tehát specifikusan, célcsoportra lebontva felhívni a figyelmet egy szálláshely előnyeire?
Egyértelműen igen. Célszerű a hirdetések (pl. Adwords) és aloldalak szövegeit külön-külön, célcsoportra lebontva megírni. És külön érkezési oldalt fenntartani az egyes hirdetéseknek!
Egy szálloda szolgáltatásai közül más-más lehet vonzó a nyugdíjasoknak, egy fiatal és energikus baráti társaságnak, és más egy kisgyermekes házaspárnak.
De hogyan állj neki a gyakorlatban?
A szövegírást rábízzuk Emesére!
Miért ne, hisz kitűnően ír szerződést...
Egy ügyesnek vélt kolléga „valahogy biztosan” írni fog egy szöveget. Azonban annak minősége korántsem biztos, hogy hozza a tőle elvárt eredményt. Ha elég idővel, kitartással, tapasztalattal és érzékkel rendelkezel; akkor bátran vedd kezedbe a tartalomgyártást! Ha azonban mindezekkel szűkében állsz, inkább bízd hozzáértő személyre!
„Külsős” bevonása akkor is hasznos lehet, ha a termékedet, szolgáltatásodat annyira alaposan és mélyen, belsősként ismered, hogy külső szemmel elképzelni sem tudod, mi érdekelheti az embereket a piacodat illetően.
Terméked, szolgáltatásod előnyeit tálalnád vonzó módon? A célcsoportra szabott üzenettel elérheted a célod. Mégpedig azt, hogy a felkínált üzenet felé figyelemmel forduljanak és érdeklődjenek a potenciális vásárlók, ügyfelek. A különböző célcsoportokat különböző módon érd el, az adott befogadó közönség nyelvén szólalj meg!
Örülsz, ha egyféleképpen le tudod írni a hirdetésed szövegét, nemhogy többféleképpen? Akkor sózd ránk a munkát!